måndag 15 oktober 2012

Cairns

Oj så trött jag var i fredags, jag ursäktar alla stavfel och dålig svenska men jag skyller på tröttheten och att jag skrev från mobilen. Efter att ha somnat tidigt tidigt i fredags var jag ändå inte utvilad på lördag men det var ju bara att ge sig iväg, man kan ju inte ligga på hotellrummet när man är på semester. Klockan 8 satt vi på tåget upp mot Kuranda ett mysigt gammalt tåg som gick på en räls upp i bergen, rälsen byggdes på 1800-talet. Det är imponerande hur de lyckats bygga den utan maskiners hjälp. Upp i bergen gick den och 15 tunnlar tror jag att vi passerade på vägen. Vyerna av havet, regnskogen och vattenfallen på vägen upp var fantastiska tyvärr är det ju sådant som inte gör sig lika bra på bild som i verkligheten men några bilder har jag lyckats med som visar lite av hur vackert det var. För att variera våra vyer lite så tog vi Skyrail tillbaka istället vilket är en liten bur som man åker i ovanför trädtopparna i regnskogen, även detta gav många fantastiska vyer.

Från båten i fredags
Uppe i Kuranda hälsade vi på världens sötaste djur Koalan, de är ju bara såå charmiga. Vi fick till och med hålla en koala, Princess helt underbart mysig och gó. Jag ville bara ta med henne hem igen. Efter att ha hälsat på lite fler djur så begav vi oss ut på en regnskogspromenad och sen en tur på floden. Flodturen hade inte varit så mycket om det inte var för guiden, han var helt fantastisk med all sin kunskap. Lite info i korthet; regnskogen i Cairns är världens äldsta 110 miljoner år (!!!), de mäter regnmängden i meter istället för millimeter som vi, floden kan stiga 6 meter på 4 timmar när där regnar som mest, vinter för dem är när temperaturen går under 30 grader för då kan de ha långbyxor... 






I Cairns finns det också en kille som hittat ett nytt sätt att ta sig fram på, när jag var ute på morgonpromenad på söndagen mötte jag en kille på en elektrisk skateboard. Jag vet inte hur vanligt det är man jag har i alla fall aldrig sett någon tidigare och det verkade inte vanligt där heller för alla vände sig om och ett äldre par kommenterade "That's not how you are supposed to walk your dog!" han höll nämligen sin lilla hund i famnen när han kom åkande i full fart. Men han motbevisade dem sen när han kom tillbaka i full fart med hunden springande efter.



Jag gjorde ett riktigt rea-fynd igår i Cairns också. En klocka är något som jag har letat länge efter men jag har inte hittat någon fin till ett vettigt pris. Men när vi strosade runt i Cairns så hade de 30% på alla klockor i en butik så jag kikade in och hittade en Billabongklocka som jag verkligen gillade och den var nedsatt från 250 till 120 dollar. Så efter mycket funderande bestämde jag mig för att slå till på den. När jag väl kom till kassan blev han som jobbade där helt tyst, fan tänkte jag då var den inte så billig ändå... Men oj så fel jag hade det var nämligen tvärtom, jag fick betala 84 dollar för den tillslut. Så istället för 1750 kr så fick jag betala ca 580 kr, för en äkta Billabongklocka som är vattentät ner till 100m. Ett riktigt bra klipp!



1 kommentar:

  1. Kanonklipp och du verkar haft det bra trots all sjösjuka. Här regnar det bara vi kan nog börja mäta i meter också snart.

    SvaraRadera